Met Oorlogen & Draken vervliegen historische feiten met indrukwekkende fantasie.
Een interview met Nicolas Jarry
Toen we Oorlogen & Draken voor het eerst in handen hielden, zagen we een combinatie van twee van onze topreeksen. Alsof de oorlogsvliegtuigen regelrecht uit Wunderwaffen kwamen aanvliegen en de fantasierijke draken aan de verre horizonten van Aquilon verschenen. Dat het scenario van Nicolas Jarry komt, zal niet verbazen. De nauwkeurige en doordachte uitwerking van een uchronie rond de Tweede Wereldoorlog des te meer. Voeg daar nog eens de prachtige tekeningen van VAX aan toe die de grenzen tussen fictie en realiteit laten vervagen en wij hebben er een nieuwe, favoriete reeks bij!
Ondanks dat hij zichzelf omschrijft als hardnekkige huismus, maakte Nicolas Jarry voor deze reeks een indrukwekkende reis. Niet zozeer gepakt en gezakt met koffers, maar wel met pen en papier. En hoewel hij de reis belangrijker vindt dan de bestemming, zijn we oprecht blij dat universum Oorlogen & Draken bereikt werd. Wij zijn razend benieuwd hoe hij dit zelf ervaren heeft …
Kan je ons meenemen naar het hele begin. Hoe ontstaat zoiets als Oorlogen & Draken?
Nicolas Jarry: Ik speelde al een tijdje met het idee om een verhaal met draken te schrijven, maar de juiste invalshoek ontbrak. In 2018 ontmoette ik Jean-Luc Istin op de stripbeurs in Angoulême. We hebben toen lang gepraat en hij kwam aanzetten met de titel. Uit dat idee ontstond het concept. En van daaruit ging de pen aan het schrijven.
Waar haalde je je inspiratie voor het scenario?
Nicolas Jarry: Dit zal iedereen verrassen: uit de geschiedenis (lacht). Ik ging op zoek naar een interessante periode die als setting kon dienen. Toen ik die eenmaal gevonden had, bestond de uitdaging erin om mijn personages en de draken op de voorgrond te brengen. Ik wilde een alternatieve realiteit creëren waarbij de lezer zich geen vragen zou stellen. Draken die meevechten in een oorlog … het moest zo natuurlijk mogelijk aanvoelen, alsof het nooit anders geweest is. Natuurlijk wil je als lezer weten waar de draken vandaan komen en waarom ze zich met bepaalde mensen verbinden. Dat vereist écht precisiewerk.
Ik wilde werkelijkheid en fantasie laten samensmelten, een alternatieve realiteit creëren waarbij de lezer zich geen vragen zou stellen. Draken die meevechten in een oorlog, alsof het nooit anders geweest is.
Werk je daarom samen met een script doctor?
Nicolas Jarry: Inderdaad. Voor de scenario’s heb ik veel gesproken met David Courtois. Die gesprekken hebben mij enorm geholpen om mijn ideeën te verfijnen, mijn verhalen te structureren en nieuwe invalshoeken te vinden. Hij suggereerde ook de historische context L’escadrille Lafayette. Een uitstekende setting voor het tweede deel.
Als je dan toch al een tipje van de sluier oplicht voor deel twee, spelen we daar graag op in. In het eerste deel De slag om Engeland wordt de unieke band tussen Alexandra en haar draak enorm gesmaakt. Gaat het verhaal rond Alexandra verder of treedt er een nieuwe band op de voorgrond?
Nicolas Jarry: In de eerste cyclus verken ik het universum aan de hand van vier losstaande delen. Voor de toekomstige cycli sluit ik niet uit dat ik terugkom op een eerder geïntroduceerd personage. Maar ik houd mijn opties voorlopig nog even open …
Je bouwt met de eerste vier delen sowieso al aan een prachtige uchronie rond W.O. II. De illustraties van Vax (Vincent Cara) creëren in het eerste deel een meeslepende visuele dimensie, vooral in de gevechtsscènes tussen de luchtdraken en de moeilijk te manoeuvreren oorlogsvliegtuigen. Hoe verliep dat proces?
Nicolas Jarry: Ik ben grote fan van Vax’ mise-en-scène en tekenstijl. Dat heb je uiteraard nodig als je een alternatieve wereld wil scheppen. Zodra alles geschreven is, stel ik me ten dienste van de tekenaar. Als schrijver is het heerlijk om zo veel vertrouwen te kunnen hebben in je tekenaar. Vax werkte heel zelfstandig. Ik hoefde alleen maar enthousiast te applaudisseren.
Je vertelt ons dat de wereld niet altijd draait zoals zij zou moeten draaien. Stel, we zonderen je af op een alternatief universum. Wat steekt er in je schrijfkoffer qua …
Nicolas Jarry: Grappige vraag wel, want ik zou echt heel graag eens de moed verzamelen om een verre reis te maken, de trossen losgooien en uitvaren, maar in alle eerlijkheid ben ik gewoon een hardnekkige huismus. Dus, shoot …
… lectuur: In mijn jeugd heb ik twee albums meer dan honderd keer gelezen: De jager (uit de reeks Op zoek naar de tijdvogel) van Le Tendre & Loisel en De dorpsgek van Schoonvergeten van Comès. Op de één of andere manier creëren zij voor mij een mystiek universum rond strips. Ik denk dat ik met mijn eigen albums altijd tracht diezelfde emotie te willen overbrengen die zij in mij losmaakten.
… krachtvoer: Geef mij maar een grote, gevarieerde, gekleurde salade. Ik hou van het idee om veel verschillende dingen op één bord te hebben.
… muziek: Dat spaart alvast wat plaats uit in mijn koffer. Ik luister graag naar de geluiden uit de natuur. Het huilen van de wind, het gefluit van vogels, of zelfs het geschreeuw van kinderen op het speelterrein. Het doet me denken aan de zee en de meeuwen.
… hulpmiddel tegen artistieke blokkades: Ik heb geleerd om op de tijd te vertrouwen. Als je de focus houdt op een probleem, zonder het tot een obsessie te maken, lost het probleem zichzelf op. Soms tergend traag, maar uiteindelijk zie je het vanuit een nieuw perspectief en komt de oplossing vanzelf. Maar, soms heb je die tijd niet … in dat geval sla ik met mijn hoofd tegen de muur, maar dat werkt niet zo goed. (En een muur past uiteindelijk ook niet in mijn koffer).
… advies: Een leraar op de middelbare school adviseerde me om te stoppen met schrijven. Hij noemde mij een hopeloos geval en mijn werk waardeloos. Eigenlijk was dat het slechtste advies, maar omdat ik nogal eigenwijs en tegendraads was, heb ik precies het tegenovergestelde gedaan. En dat heeft goed uitgepakt, dus daar ben ik enorm dankbaar voor.
Tot slot, wat brengt de nabije toekomst voor jou?
Nicolas Jarry: Ik werk aan een aantal nieuwe dingen. Enerzijds, de dark fantasy reeks Empires bij de Franse uitgeverij Oxymore. Anderzijds, werk ik samen met Thomas Legrain aan een post-apocalyptische sciencefiction reeks bij de Franse uitgeverij Lombard.
Bedankt, Nicolas, om ons mee te nemen in jouw wereld! Succes met alles wat je nog doet! Wij gaan genieten van de start van Oorlogen & Draken en kijken al uit naar de vervolgdelen.
Over Vincent Cara (VAX):
Zijn passie voor strips begint wanneer hij op school Rahan van André Chéret ontdekt en later Sin City van Frank Miller leest.
Twintig jaar geleden, aan de start van zijn carrière, leert hij de kneepjes van het vak van mentor, scenarist en tekenaar Téhy (Thiery Terrasson).
Zelf werkt Vincent Cara ook onder een andere naam, omdat er in die periode een auteur met gelijkaardige naam actief is. VAX, een combinatie van de V uit zijn voornaam, de A uit zijn achternaam en een X om het pseudoniem compleet te maken, is geboren.
Andere bekende reeksen van VAX hand in de boekenrek van Uitgeverij Daedalus, zijn Senseï en Samoerai Legende.
De ultieme droom van deze tekenaar is om ooit zelf een reeks te maken, van scenario tot inkleuring. Twee totaal onbekende vakgebieden die hij graag wil leren.